
FORTELLERSKOLEN
fortellerkunst, formidling, tekstforståelse, stemmebruk og stemmepleie
for
lærere, forelesere, fortellere og andre formidlere
etterutdannings/fordypningskurs skoleåret 20/21
GENERELT OM KURSET:
Kurset arrangeres av Rudolf Steinerhøyskolen i Oslo, og henvender seg først og fremst til Steinerskolelærere og førskolelærere, som ønsker å løfte seg som formidlere og fortellere, og å få inspirasjon til språk- og dramaarbeidet med elevene fra barnehage til videregående. Men andre formidlere – det være seg forelesere, prester, profesjonelle fortellere eller andre – er også hjertelig velkomne til å melde seg på.
TRE MODULER A 15 TIMER
Kurset er bygd opp som tre moduler som bygger på hverandre. Det er ikke anledning til å ta separate moduler. Hver modul går fra onsdag kveld kl. 17.30 til fredag ettermiddag kl. 16, og utgjør 15 timer. Det blir en modul i høstsemesteret og to på våren. Datoer blir fastsatt innen 15. juni. Da vil kurset bli lagt ut på Steinerhøyskolens nettsider med påmeldingsinformasjon.
Kurset henvender seg først og fremst til Steinerskolelærere og førskolelærere, som ønsker å løfte seg som formidlere og fortellere, og å få inspirasjon til språk- og dramaarbeidet med elevene fra barnehage til videregående. Men andre formidlere vil kunne ha stort utbytte, og er også hjertelig velkomne.
På dette kurset gjelder det å lære av å gjøre. Øvelse gjør mester, og her skal vi få øvd masse, i par og små grupper og i plenum. Vi arbeider fram mot at alle framfører et individuelt arbeid til den siste modulen. Alle bidrar også med konstruktive tilbakemeldinger.
OM KURSHOLDEREN:
Fanny Parow Knill er utdannet språkformer fra Artemis School of Speech and Drama, med Goetheanum diplom fra 1993. Hun har lang erfaring som utøvende kunstner og som lærer i drama- og stemmebruk for barn, ungdommer og voksne. Hun driver blant annet «Fortellerkafeen De Fire Årstider» på Hellviktangen Kunstkafe, og «Det var en gang … – Eventyrstund med harpespill» på samme sted. Mer informasjon om Fanny på www.balansefanny.no
INNHOLD I DE TRE MODULENE:
Dette er en foreløpig plan. Innholdet vil kunne endres noe ut fra deltagernes ønsker og behov.
MODUL I – FORTELLING ER EN SOSIAL KUNSTFORM
- Fortellersituasjonen – klasserom, scene, auditorium, bestemorsfang
- Gode fortellere vi har møtt. Hva gjør dem gode? Hva kan de lære oss?
- Fortelleren og lytteren/lytterne og rommet imellom
- Den lyttende fortelleren
- Trygghet i fortellersituasjonen – å bli hørt og sett
- Lek – klovnens rolle – bryte barrierer – kom ut! – vi hjelper hverandre og er gode tilhørere og støttespillere.
- Skrøner, lyve sant
- GRUNNLEGGENDE STEMMEBRUK
- Kropp, pust og stemme, forankre pusten og stemmen i kroppen
- Stille deg inn i rommet og forbinde deg med talestrømmen
- Stemmepleie – forebygge og behandle lærerheshet og utmattelse
- Stiler i språket – hvordan vi møter disse med nyansert stemmebruk
MODUL II – Å FORME FORTELLINGEN
- Begynnelse og slutt, vendepunkter, stegring, stemninger og kvaliteter, fortellingen som en musikalsk komposisjon
- Det levende, bildeskapende språket. Meditative øvelser for å komme inn i den levende, skapende, bevegelige fortellingen. Improvisere ut fra en dyp forbindelse med stoffet og med språket.
- Å være i bildene – «Jeg tror det ikke før jeg får se det.»
- Story board, fortellingens landskap og andre husketeknikker
- Øve og huske
- Underholdning versus undervisning, hvem forteller jeg for? og hvorfor? Å beregne sitt publikum.
- Å FORME SPRÅKET
- Gjennom å forme språket former jeg meg selv. Språket virker tilbake på meg. Bevissthet om lyder, stavelser, ord, fraser, setninger. Artikulasjon.
- Stemmeprojeksjon – tilpasse og variere kraft og volum.
- Stemmepleie – repetisjon og fortsettelse fra forrige modul
- Stiler i språket, ansatser i taleorganene og retning i rommet- episk, lyrisk og dramatisk stil – hovedvekt på episk, fortellende stil
- Den gode fortellerstemmen – på vei til å finne min egen fortellerstil og fortellerstemme
MODUL III – FORTELLINGER
- Noen sjangre og deres naturlige stemmeleie og stil
- Deling av fortellinger/foredrag/andre fremleggelser vi alle har forberedt. Konstruktive tilbakemeldinger.
- SPRÅK
- Lydenes vesen, de enkelte lydene, konsonanter og vokaler, å male lydbilder
- Verseføtter, diktformer og versemål, med hovedvekt på de norrøne versemålene fra Den Eldre Edda
- Det norske språket – fra norrønt til norsk – språkpolitikk og språkkunst
- Fordypning av arbeidet med episk, lyrisk og dramatisk stil.
- Gester i talen.
- Verseføtter og rytmer.
- Pedagogisk og terapeutisk bruk av resitasjon, stemmebruk og drama. Hjelpe andre til å uttrykke seg.
PRIS:
- kr. 7000 for alle tre modulene.
- Det er ikke anledning til å ta separate moduler, da de bygger på hverandre og utgjør en helhet.
PÅMELDING:
- til kurs@steinerhoyskolen.no innen 17. august 2020
DATOER FOR MODULENE:
Alle modulene følger disse tidene:
onsdag: 17.30 – 20.30
torsdag: 10.00 – 17.00
fredag: 10.00 – 16.00
MODUL 1: 21. – 23. oktober 2020
MODUL 2: 3. – 5. februar 2021
MODUL 3: 26. – 28. mai 2021